Od 1. 11. 2014 jsou výrobci automobilů povinni vybavit všechny nové osobní vozy pro evropský trh monitorovacím systémem kontroly tlaku v pneumatikách - TPMS (Tyre Pressure Monitoring System).
Systémy monitorování tlaku v pneumatikách(TPMS) můžeme rozdělit na dva druhy:
- nepřímý systém (pasivní)
- přímý systém (aktivní)
Nepřímý systém
Nepřímý systém monitorování tlaku v pneumatikách nepoužívá senzory tlaku v pneumatikách,místo toho sleduje vliv hodnoty tlaku v pneumatikách na rychlost otáčení kola.
V případě poklesu tlaku se poloměr pneumatiky (Ro,R1) zmenšuje a spolu s ním její valivý obvod.
Za těchto podmínek se jedno kolo otáčí rychleji,aby přizpůsobilo rychlost otáčení ostatních kol.
+ jsou úsporné ,protože využívají senzory rychlosti otáčení kol integrované se systémem ABS/ESP
- nízká přesnost dat
- měření tlaku není okamžité
- reset systému se musí provést pokaždé,když řidič nahustí pneumatiky na jiný tlak nebo pokud vymění pneumatiky.
Přímý systém
Přímý systém měření využívá snímače tlaku,které jsou nainstalované v každém kole.
+ měří přesný tlak,teplotu a stav baterie snímače.Tyto informace pak přenáší na přístrojovou desku vozidla.
- pořízení čidel je finančně náročnější
- přímý systém měření klade větší nároky i na pneuservis.
Důvody zavedení měření tlaku v pneumatikách:
- pneumatiky s nízkým tlakem mohou způsobit růst spotřeby pohonných hmot až o 4%
- nízký tlak v pneumatikách může snížit jejich životnost až o 45%
- pneumatiky mohou měsíčně ztrácet 3-6% tlaku a řidič si toho není schopen všimnout
- nízký tlak v pneumatikách je významným faktorem ,který způsobuje dopravní nehody
www.novepneumatiky.cz
|